جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 17 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۴۳:۴۴

آنچه بندر شهیدرجایی را از هاب شدن دور می‎کند؛
تردیدها و امیدها نسبت به مزایده انتخاب اپراتور بندر شهیدرجایی

باشگاه خبری فراساحل: بخش خصوصی بندری ایران تردیدهایی نسبت به آینده بندر شهیدرجایی دارد که اگر برنامه‌های سازمان بنادر از جمله مزایده‌های این بندر آنگونه که شایسته است برگزار شود ممکن است تردیدها به امید تبدیل شود. چند سالی از زمانی که گفته می شد بندر شهیدرجایی در فاصله یک قدمی تبدیل شدن به بندر هاب منطقه قرار دارد گذشته است و حالا نه تنها این بندر در کوتاه کردن این مسیر یک قدمی، گامی برنداشته است بلکه به واسطه پیشرفت بنادر دیگر منطقه، اکنون در فاصله چندین قدمی از تبدیل شدن به یک بندر کانونی نشسته و به آسودگی شاهد پیشرفت سایر بنادر منطقه است، زیرا با وجود افزایش ظرفیت کانتینری و تخلیه و بارگیری این بندر در چند سال گذشته، نه تنها آمار تخلیه و بارگیری چه از نوع کانتینری و چه از نوع ترانزیتی در این بندر افزایش نیافته است بلکه نسبت به سال‎هایی از دهه هشتاد نیز کاهش هم داشته است.


به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، اگر از همه بنادر منطقه خلیج فارس و دریای عمان  بگذریم و فقط بندر جبل علی را در نظر گیریم و آمار بندر شهیدرجایی را با این بندر مقایسه کنیم متوجه فاصله بندر شهیدرجایی از افق چشم‌انداز هاب منطقه می‎شویم. زیرا بر اساس آخرین آمار، بندر جبل علی به بیش از ۱۷۰ خط کشتیرانی خدمات  ارائه می کند و با بیش از ۱۰۰بندر در سراسر جهان در ارتباط است. این در حالی است که ظرفیت این بندر عربی در آینده و با افتتاح سومین پایانه این بندر از ۱۴ میلیون TEU به ۱۹ میلیون TEU افزایش خواهد یافت.


اما در مورد بندر شهید رجایی و در حالی که  عملیات فاز دوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی در سال 94 به پایان رسید اما به اذعان جانشین مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان هنوز راه‌اندازی فاز دوم بندر شهیدرجایی نیازمند تجهیزات تخلیه و بارگیری است. این در شرایطی است که  عملیات اجرایی فاز سوم  طرح توسعه این بندر بهمن ماه سال گذشته برای اجرا در  مدت 18 ماه کلید خورد که با اجرای آن ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از شش میلیون به هشت  میلیون TEU افزایش خواهد یافت. در حال حاضر ترمینال یک بندر شهیدرجایی پذیرای  سه تا  چهار فروند کشتی است که اگر ترمینال دو تجهیز شود، ظرفیت پذیرش به شش تا ۷ هفت فروند کشتی می‌رسد که نشانگر فاصله بندر شهیدرجایی و بندر جبل علی است. مطابق با سند چشم انداز بندر شهیدرجایی، این بندر باید در 19 سال آینده نخستین بندر منطقه باشد، که متاسفانه شرایط کنونی نشانگر رسیدن به این اهداف نیست.


بندر شهیدرجایی که مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین بندر کشور و اصلی‌ترین بندر کانتینری ایران شناخته می‎شود، اکنون نیازمند تمهیدات و تدابیر مهمی است تا بتواند حداقل در کوتاه مدت به جایگاه قبلی خود برسد زیرا راهی که اکنون برای این بندر تعریف شده است نه تنها آن را به بندر کانونی و یا بندر نسل سومی تبدیل نکرده بلکه به جایگاه آن در آینده ضربه‌های جبران‌ناپذیری خواهد زد از این اقدامات می‎توان به برگزاری مزایده‎ها و مناقصه‎های ناقص و در غیر زمان مقرر اشاره کرد که تاکنون فقط این بندر را از هدف اصلی خود دور نگاه داشته است. از انتخاب اپراتور دوم برای ترمینال یک بندر شهیدرجایی گرفته تا دیگر برنامه‌هایی که در زمان مقرر انجام نشد  و این بندر را از اهداف سند 1404 دور نگاه داشت.


و اما اکنون  قرار بر آن است که مزایده  اجاره پایانه کانتینری شماره یک بندر شهیدرجایی امروز (دوم مرداد ماه) با بازگشایی پاکات اجرا شود البته هنوز خبر قطعی اعلام نشده است که این مزایده در تاریخ مقرر اجرا خواهد شد یا به تاریخ دیگری موکول می‎شود. مزایده‌ای که سازمان بنادر هربار تاریخ‌های متفاوتی برای آن تعیین کرده بود و همین موضوع انتقادهای زیادی را نسبت به عملکرد این سازمان برانگیخت.


البته ناگفته نماند که جلیل اسلامی، معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی از برگزاری فراخوان مزایده انتخاب اپراتور فاز یک بندر شهید رجایی خبر داده و اعلام کرده بود که تا دو ماه دیگر برنده مزایده اعلام می‌شود. بنابراین بر اساس سخنان معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر ودریانوردی گمان می‎رود این بار مزایده در موعد مقرر برگزار شود و نتیجه آن در زمانی که وعده داده شده است اعلام گردد. اسلامی گفته بود که در فاز یک همچنان دو اپراتور سینا و بتا فعال هستند و این دو شرکت هم در فراخوان مزایده شرکت کرده‌اند.


هر چند اکنون بخش خصوصی بندری ایران تردیدهایی نسبت به آینده بندر شهیدرجایی دارد اما اگر برنامه‎های سازمان بنادر ودریانوردی از جمله این مزایده بالاخره برگزار و آنگونه که بایسته و شایسته است، اجرایی شود تردیدهای بخش خصوصی به امید تبدیل شده و موجب رشد و شکوفایی این بندر می‎شود. امید بر آن است تا سازمان بنادر ودریانوردی، این بار به واسطه اینکه دولت یازدهم در آخرین سال فعالیت خود قرار دارد و با گذشت یک سال از برجام روزهای حسیاسی را از سر می‎گذراند، مزایده را در زمان مقرر اجرا کرده و با تعیین تکلیف اپراتور این بندر، گامی هرچند کوچک اما مثبت برای توسعه بندر شهیدرجایی به عنوان نخستین استراتژیکی کشور بردارد.



  کد خبر : 1989
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :